mirandawilfred.reismee.nl

Bay of Islands-Russell

Zaterdag 10 maart

Onze laatste accommodatie is weer werkelijk FANTASTISCH. We zitten een paar kilometer van het plaatsje Russell vandaag in een kleine beschutte baai. Ons huisje ligt wat hoger op een heuvel en we kijken uit over een kleine baai. Het is hier harstikke stil, een waar paradijsje!

Vandaag gaan we met z’n tweetjes met Hone op stap. We weten nog niet wat we gaan doen, dat bedenkt hij ter plaatse. Hone is de chief van de grote Maori-stam in de Bay of Islands. Hij is erg charismatisch en kan ontzettend goed de Maori-verhalen vertellen en vertelt over de Maori-cultuur en geschiedenis. We starten in Waitangi, we varen over de Waitingi rivier in zijn Waka (kano). We krijgen van zijn schoonzoon les hoe we moeten peddelen in de Waka. Onderweg stoppen we bij een Marau (meetinghouse) van zijn familie. Ze doen een welkomstritueel en spelen op wat instrumenten. Na de tocht over de rivier zijn Wilfred en ik uitgenodigd bij Hone thuis. Zijn vrouw heeft de lunch klaar gemaakt, er is een overvloed van eten: zelfgemaakt brood met honing, zoete aardappel, mais en kip. De kleinzoon, een neefje en nichtje eten met ons mee. Na de lunch rijden we naar het gebied waar Hone de chief is, we klimmen een slapende vulkaan op en Hone wijst aan van waar tot waar zijn land reikt en vertelt hierover. De volgende stop is bij een oude kerk met oude graven. Hij verteld over de aanval van de Engelsen in 1845 en welke tactieken de Maori’s hadden om het grote Engelse leger te verslaan. We eindigen de dag in de Ngwaha Springs vlakbij Kaikohe. Er zijn verschillende baden van warm, warmer en warmst. Lekker relaxen na een drukke dag. We hebben nog een tijdje met de chief gepraat en hij heeft uitgelegd wat zijn tattoos (moko’s) betekenen op zijn lichaam. Het was echt super interessant en leuk om met een echte Maori op te trekken. Dit mag je niet missen als je naar Nieuw Zeeland gaat! J We zijn in de ‘haven’ van Russel wezen uit eten in een goed restaurant. In de haven zagen we nog een flinke gestreepte Merlijn, deze was gevangen door een paar mannen die gingen Big Game Fishing.

Zondag 11 maart

Ja, vandaag is het zover! We gaan zwemmen met wilde dolfijnen!!! We varen vroeg weg uit de haven en maken een mooie tocht langs de vele (144 stuks) eilandjes hier. Na een aantal uur komen we een grote groep Botllenose Dolfijnen tegen. Ze zwemmen met onze boot mee en doen hele mooie sprongen en stunts in het water. Ze komen echt heel dichtbij en zwemmen op hun rug onder de boot mee. Ze kijken je echt aan. SUPER!! Wat een prachtige dieren zijn dolfijnen. Na een tijdje krijgen we groen licht om het water in te gaan. Ze hebben eerst gekeken of ze geen kleintjes hebben en of ze niet aan het jagen waren. We sprongen het water in met onze snorkels en flippers en ja hoor, we zien direct drie dolfijnen die om ons heen zwemmen. Ze zijn best groot (3 a 4 meter) en zijn super lenig en super snel. Wilfred heeft geprobeerd foto’s (filmpjes) te maken, maar het was heel erg lastig. De tweede duik komen er ook een paar dolfijnen voorbij flitsen, maar ze zijn zo ontzettend snel. Een fantastische ervaring om met deze prachtige wilde dolfijnen te mogen zwemmen. Het is toch wel anders dan zwemmen met ‘getrainde’ dolfijnen in het dolfinarium…. We zien in de haven een zwarte grote spijlstaartrog van zeker 2 meter, gelukkig zijn we die niet tegen gekomen toen we aan het snorkelen waren…

Maandag 12 maart

In de ochtend lopen we een track en gaan op zoek naar Kiwi’s. Deze vogels zijn met uitsterven bedreigt en laten zich niet gauw zien. Wij hebben er helaas geeneen kunnen spotten vanmorgen… In de middag zijn we lekker gaan relaxen met een boekje in de zon, ja ja, jullie lezen het goed, eindelijk zijn de boeken uit de koffer gehaald…. Later in de middag zijn we naar Long Beach gereden, dit is een mooi zandstrand vlakbij Russell. We eten bij de Thai.Morgen vertrekken we richting onze laatste Bed & Breakfast in Auckland.

Ter info: We landen donderdagochtend 15-03-2012 om 6.40uur op Schiphol

Frown
(vluchtnummer sq324)

Monique

Wauw wat gaaf om te zwemmen met wilde dolfijnen. Ik hoop ze ooit ook eens te spotten met duiken. Hoop dat jullie alle verhalen nog weten als we elkaar zien. Vind de Maori erg interessant :-)
Jammer dat het er alweer bijna opzit voor jullie. Wat gaan 6 weken toch snel voorbij. Ik hoop dat jullie een goede terugreis zullen hebben zonder turbulentie.

XXXX