mirandawilfred.reismee.nl

Rotoiti

Maandag 5 maart

Vandaag gaan we naar het Te Urewere National Park, dit park heeft het grootste stuk ongerept inheems bos op het Noordereiland. In het dichte regenwoud wonen Taramera en Willie (ze zijn Maori en met elkaar getrouwd). Ze zijn onze gidsen tijdens onze track in het bos. Ze vertellen ons veel over de bomen en planten en allerlei gebruiken en de cultuur van de Maori. Zij wonen met hun stam in het Te Urewere National Park. Hun organisatie heeft in Amerika een prijs gewonnen voor ‘best eco business’. Na de wandeling gaan we jonge ‘inheemse’ bomen planten. Ze zijn nu drie jaar oud, maar kunnen wel duizend jaar oud worden. We hebben een certificaat gekregen en de coördinaten, zodat we onze ‘kinderen’ kunnen volgen via Google Earth. Daarna kregen we een heerlijke lunch in het Urewere National Park, in een van de bush camps waar ze voor meerdaagse tracks overnachten. Wat was dit ook weer een fantastische ervaring. We hebben veel geleerd over de Maori’s en over hun cultuur. Ze zijn in ieder geval dol op verhalen vertellen….

Hierna rijden we nog even naar de Okere Falls, dit zijn prachtige watervallen vlakbij onze accommodatie. We maken er een korte wandeling langs drie watervallen langs de Kaituna Rivier. Wilfred gaat hier overmorgen raften…

Dinsdag 6 maart

Kia Ora Dutchies!

Vandaag gaan we naar Whakatane, dit is een van de zonnigste locaties van Nieuw- Zeeland. We varen naar White Island, dit is de actiefste vulkaan van Nieuw-Zeeland. Het landschap doet denken aan de Maan of Mars (niet dat we daar geweest zijn J). We moeten dichte schoenen aan, een helm op en een gasmasker. Het gasmasker blijkt niet overbodig te zijn, want de lucht en stoom van zwavel slaat op je keel. We krijgen een rondleiding met een gids van ongeveer anderhalf uur, wauw wat een surrealistisch landschap. Het is wel een gek idee om op een actieve vulkaan rond te lopen, in 2000 was trouwens de laatste eruptie en ze weten nooit van te voren wanneer de vulkaan weer actief wordt. We moesten dan ook een verhaal lezen dat het erop neer komt dat deze organisatie NOOIT aansprakelijk is en dat de risico’s voor onszelf zijn, daar moesten we ook voor tekenen. Het is allemaal goed gegaan en we vonden de trip naar de vulkaan zeer de moeite waard!! Het was een heerlijke dag met een mooie blauwe lucht met een paar wolken aan de horizon.

Op het eiland broedt er een Jan-van-Genten-Kolonie, die blijkbaar geen last hebben van alle gassen en stank.

Tijdens de boottocht zien we Dusky Dolfijnen met baby’tjes, vliegende vissen, blauwe pinguïns en zelfs een hamerhaai.

Woensdag 7 maart

Wilfred heeft zijn zinnen gezet op het raften op de Kaituna Rivier, daar heb je de hoogste waterval van de wereld met raften. De waterval is zeven meter hoog. Ik ga deze keer niet meer raften. Ik ga natuurlijk wel mee om te filmen. Ik loop mee met de fotograaf.

Het raften vond Wilfred supergaaf, dit is ook zeker te zien op de foto’s die zijn gemaakt. Deze foto’s kunnen we helaas nog niet op de weblog plaatsen, omdat ze op een CD zijn gebrand. Rond elf uur rijden we naar Pakiri Beach (boven Auckland), hier komen we om vijf uur aan. Onderweg rijden we langs een klein plaatsje aan de kust, dat heet Miranda! J

Monique

Wauw gaaf allemaal hoor! Jullie zien echt veel mooie dingen. Die vulkanische parken lijken me ook echt heel gaaf. Veel plezier nog.

XXXX

Ingrid Reusink

hoi lieve miranda en wilfred nog 8 dagen te gaan wat een reis hebben jullie gemaakt geweldig ( ook wel weer gezellig miranda als je weer bij zn werkt) voorlopig nog maar even niet aan denken. Dikke knuffel

Patrick

Misschien een idee om een orginele Maoritattoo te laten zetten.
Mooi aandenken.
Grtzz.Pat