mirandawilfred.reismee.nl

Millford Sound & Doubtfull Sound (fjorden)

Dinsdag 14 februari

We worden om 7.15 pas wakker en haasten ons naar Milford Sound. Hunter onze huisbaas heeft ons gezegd dat het zonde zou zijn om niet naar Milford Sound te gaan, nu we zo dichtbij zijn. Het is echt anders dan Doubtfull Sound en de weg er naar toe is ook prachtig! De weg gaat door mooi groen regenwoud! We komen om 9.30 uur aan, boeken een kleinschalige cruise en stappen om 10.15 uur op de boot. De zon schijnt, strak blauwe lucht en prachtige fjorden. We zien mooie watervallen, sommige zijn opgedroogd. Het schijnt het droogste jaar in 60 jaar tijd te zijn. Dus alle rivieren liggen droog en dit geld ook voor veel watervallen. Ondanks dit ziet het er allemaal prachtig uit, we zien zeehonden, dolfijnen en vogels. We zijn ook naar de onderwater observatorium geweest, dit is een zwevend pand die 10 meter diep onder de zee ligt. Je kunt daar dus op 10 meter diepte het onderwater leven zien. Je ziet zwart koraal, dat eigenlijk wit is en dat nergens anders op 10 meter diepte groeit, alleen in Nieuw Zeeland. Verder nog andere mooie koralen, schelpdieren, anemonen, zeekomkommers en vissen. Erg mooi om te zien.

Na de cruise van 3,5 uur rijden we terug naar Manapouri, onderweg nemen we twee lifters mee. Twee jongens (uit Oostenrijk en Tsjechië) Ze hadden net een tweedaagse track gelopen vanuit Glenorchy naar Milford Sound. Nu zitten we weer lekker op onze veranda bij te komen van een indrukwekkende dag. Een relaxdagje, nee dat is er nog niet van gekomen….. J

Woensdag 15 februari

Vandaag hebben we de Overnight Cruise naar Doubtfull Sounds. Het was bewolkt bij vertrek, maar aangekomen bij het schip de Navigator hebben we weer ontzettend veel geluk, de zon schijnt volop. De navigator is een prachtige viermaster en we varen soms met de zeilen uit. Prachtig zeg. Het schip is van alle luxe voorzien, we delen onze hut met een ander Nederlands stel. Het is niet te geloven, maar ze komen uit Odijk en hun kinderen hebben ook op de Breul gezeten.

De tocht langs de fjorden is prachtig, het is zo rustig, we komen geen andere boten tegen. Iedereen zit te zonnen op het dek en geniet van al het moois. Er komt een groep dolfijnen bij onze boot zwemmen. Het zijn Bottlenose dolfijnen en ze zijn megagroot. Wel vier a vijf meter lang. Ze maken mooie sprongen en zwemmen een tijd met onze boot mee. We gaan in de middag met de gids in een klein bootje langs de fjorden varen. Wat voel je je klein als je in zo’n klein bootje langs de fjorden vaart.. We hebben een heerlijk uitgebreid buffet met alles er op en eraan. Na het eten krijgen we uitleg over de flora en fauna in de fjorden. De gids is erg gepassioneerd en kan prachtig vertellen over de fjorden.

Het is een goede avond om sterren te kijken, een halve maan en in de fjorden is het heel donker met vandaag een heldere lucht. We zijn op het dek gaan liggen om naar de sterren te kijken WAUW! Het is zo ongelooflijk mooi, ik heb nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien, het was alsof we zelf in de ruimte waren. Prachtig zeg, dat is echt met geen pen te beschrijven. Hoe langer je ligt te kijken, hoe meer sterren je gaat zien. Fantastisch mooi.

Donderdag 16 februari

De volgende ochtend zien we nog meer Bottlenose dolfijnen, nu met jonkies erbij! De Bottlenose dolfijnen zijn hier groter dan in de rest van de wereld, omdat ze een extra laag vet hebben tegen de kou hier in de fjorden. Wat een prachtige dieren, zal niet snel gaan vervelen. Even later zien we zwemmende pinguïns, het zijn Fjordland Crested Pinguïns (met een geel kuifje). Hartstikke leuk om ze ook te zien zwemmen in de zee. De cruise was echt een groot succes, alles was fantastisch verzorgd en we hebben prachtig weer gehad en dat terwijl het normaal gesproken heel erg veel regent in de fjorden. We are so lucky!